Thursday 13 July 2017

Hukum Forex Dalam Islam Malaysia


Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex Foreign Exchange ni adalah sistem jual beli mata wang asing yang mana kita sendiri tahu akan berubah dari semasa ke semasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Sebenarnya aku memang dah agak pasti akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni Ini adalah susulan daripada entri aku yang bertajuk testen forex kali pertama Menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun lalu. Hukum Forex Haram atau Halal. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran Wang asing Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin, Berkata Ini kerana Perniagaan Yang Verdammungskurs Melalui Pertukaran Wang Asing Forex Seaki Itu Tidak Menepati Hukum Syarak Dan Menimbulkan Keraguan di Kalangan Umat Islam. Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, Katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam Membran Pelaburan Atau Membran Simpanan Melalui Skim Sijil Simpanan Premium Yang Dikendalikan Bank Simpanan Nasional BSN. Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Bank Negara pada muzakarah itu. Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan abschöpfen itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan Skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, Katanya BERNAMA. Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin tentang FOREX. Kepada yang masih Kurang jelas, aku harap sangat korang dapat tengok sendiri dahulu dan Dengar penjelasan daripada beliau mengikut Hukum FOREX dalam islam Beliau adalah orang yang mahir dengan sistem forex yang dijalankan oleh bank-bank di seluruh Malaysia dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara Jom saksikan. Lagi ulasan daripada pakar ekonomi islam Ulasan. Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu Langsung tidak menceritakan tentang sistem forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, Punkt yang pertama yang menyebabkan untung rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan itu sendiri mana ada yang untung setiap masa dan semestinya untung rugi Itu pasti ada Point yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan Sedar atau tidak, perniagaan pertukaran wang asing itu sebenarnya adalah sama adalah dengan Forex ausländischen Austausch yang dilakukan oleh trader Cuma perbezaannya ialah Cara mata wang itu ditukarkan Ia seolah-olah membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka dengan informasi yang dikongsikan dalam media massa kat Malaysia ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang Tak boleh blah, unda digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Premium SSP yang seolah-olah mempromosi orang ramai untuk menggunakan sistem itu daripada pihak bank BSN Yang ini tiada kena mengena dengan hukum FOREX Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam Daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau haruslah sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara itu sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan fatwa yang dikeluarkan oleh. Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam Video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan undeinem semua, kebiasaannya Händler FOREX ini hanya mengamalkan Handel Mata wang secara sendiri dengan membuat analisa yang mantap sebelum melakukan Handel dan ini dinamakan Spot Handel Dan bukannya foward Handel. Apa itu Spot Handel Dan foward Handel ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan dalam video selama 7 minit lebih di atas Ayat paling aku Suka Jangan Bagi Fatwa Yang General, Yang Umum Contoh Macam Hukum Makan Ayam Halal Ke Truhe Mestilah Halal Tapi Kalau Tako Manta Tanga Jay Beli Mata Uang. Tanga Jay Beli Mata Uang AL-SHARF. Pertanyaan Yang Pasti Ditanyakan Oleh Setiap Trader di Indonesien.1 Apakah Trading Forex Haram.2 Apakah Trading Forex Halal.3 Apakah Trading Forex Diperbolehkan Dalam Agama Islam.4 Apakah SWAP itu. Mari Kita Bahas Dengan Artikel Yang Pertama. Forex Dalam Hukum Islam. Dalam bukunya Prof Drs Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex Perdagangan Valas diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan komoditi antar negara yang bersifat internasional Perdagangan Ekspor-Impor ini tentu memerlukan Alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat Internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah berfluktuasi setiap saat sesuai Volumen permintaan dan penawarannya Adanya permintaan dan penawaran inila yang menimbulkan transaksi mata uang Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS.1 Ada Ijab-Qobul --- Ada perjanjian untuk memberi dan menerima. Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan Melakukan tindakantindakan hukum dewasa dan berpikiran sehat.2 Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu. Suci barangnya bukan najis. Dapat dimanfaatkan. Dapat diserahterima kan. Jelas barang dan harganya. Dijual dibeli oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya. Barang sudah berada Ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. Jangan Kamu Membeli ikan Dalam Luft, Karena Sesungguhnya Jual Beli Yang Demikian Itu Mengandung Penipuan. Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak Khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah. Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus Mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam. Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etikett yang menerangkan isinya Vide Sabiq, op cit hal 135 Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal 55.JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM. Yang dimaksud dengan valuta asing adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malaysia dan sebagainya Apabila antara negara terjadi perdagangan Internasional maka tiap negara membutuhkan valuta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan krankheit devisa Misalnya eksportir Indonesien akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonesien memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan timbul penawaran dan perminataan di bursa valuta asing Setiap negara berwenang penuh menetapkan kurs uangnya masing-masing kurs adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing misalnya 1 dolar Amerika Rp 12 000 Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing Pencatatan kurs Uang dan transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing AWJ Tupanno, et al Ekonomi dan Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77.FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS. Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama Indonesien. Nr 28 DSN - MUI III 2002 tentang Jual Beli Mata Uang Al-Sharf. a Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan. transaksi jual-beli mata uang al-sharf, baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis. b Bahwa dalam Urf tijari tradisi perdagangan transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa. bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandangan ajaran Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. c Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf Untuk dijadikan pedoman.1 Firman Allah, QS Al-Baqarah 2 275 Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba.2 Hadis nabi riwayat al-baihaqi dan Ibnu Majah dari Abu Sa id al-Khudri Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya Boath dilakukan atas dasar kerelaan antara kedua belah pihak HR albaihaqi dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban.3 Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa i, Dan Ibn Majah, Dengan teks Muslim Dari Ubadah bin Shamit, Nabi sah Bersabda Juallah emas dengan ema, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya ir dengan kura, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam denga syarat harus sama dan sejenis serta secara tunai Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai.4 Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasa i, Abu Daud, Ibnu Majah, Dan Ahmad, Dari Umar bin Khattab, Nabi sah Bersabda Jual-Beli emas dengan perak adalah riba kecuali dilakukan secara tunai.5 Hadis Nabi riwayat Muslim dari Abu Sa id al - Khudri, Nabi sah bersabda Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tunai dengan yang Tunai.6 Hadis Nabi riwayat Muslim dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam Rasulullah sah Melarang menjual perak dengan emas secara piutang tidak tunai.7 Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal Atau menghalalkan yang haram dan kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram.8 Ijma Ulama sepakat ijma bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu.1 Surat dari pimpinah Einheit Usaha Syariah Bank BNI Nein UUS 2 878.2 Pendapat Peserta Rapat Pleno Dewan Syari ah Nasional Pada Hari Kamis, Tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002.Dewan Syari ah Nasional Menetapkan FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum. Transaksi jual Beli mata uang pada prinsipnya Boleh dengan ketentuan sebagai berikut.1 Tidak untuk spekulasi untung-untungan.2 Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga simpanan.3 Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai at-taqabudh.4 Apabila berlainan jenis maka harus Darmhaanische Dengan Nilai Tukar Kurs Yang Berlaku Pada Saat Transaksi Dan Secara Tunai. Kedua Jenis-jenis Transaksi Valuta Asing.1 Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta asing untuk penyerahan pada saat itu über den Ladentisch atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional.2 Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2x24 jam sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan muwa adah dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk vorwärts vereinbarung untuk kebutuhan yang Tidak dapat dihindari lil hajah.3 Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga vorwärts Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi.4 Transaksi OPTION yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka Membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unit valuta asing pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi. Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, Akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di Jakarta. Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M. DEWAN SYARI AH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIEN. Salamu alaikum Wr Wb. saya ingin bertanya tentang hukum forex dan saham menurut islam, halal atau haram Bolehkah Minta weiche Kopie tentang materi tersebut Atas perhatiannya Saya ucapkan terima kasih. Agung Sungkowo Ada perjanjian untuk memberi dan menerima. Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum dewasa dan berpikiran sehat.2 Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu. Suci barangnya bukan najis Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual dibeli oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama..Jangan kamu membeli ikan dalam Luft, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya Kemudian Jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah..Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam..Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etikett yang menerangkan isinya Vide Sabiq, op cit hal 135 Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal 55. Dihimpun dari beberapa sumber. FATWA DEWAN SYARI AH NASIONAL NO 28 DSN-MUI III 2002 Tentang JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF Menimbang Mengingat Memperhatikan MEMUTUSKAN Menetapkan FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut. Tidak untuk spekulasi untung-untungan Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga simpanan Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama Dan secara tunai at-taqabudh Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar kurs yang berlaku pada saat transaksi dilakukan dan secara tunai. Kedua Jenis-jenis Transaksi Valuta Asing. Transaksi Spot, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta asing valas untuk penyerahan pada saat itu Über die Theke atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional Transaksi Vorwärts, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat Sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2 x 24 jam sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan muwa adah dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai Yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk vorwärts vereinbarung untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari lil hajah Transaksi Swap, yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga vorwärts Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi Transaksi Option, yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah Einheit valuta asing pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi. Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan dengan Ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya Ditetapkan di Jakarta Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M. Berikut antara himpunan Pendapat dan Pandangan Yang Dikutip Dari Forum dan Website Terlalu Panjang Jika Nak Ambik Semua, Saya Hanya Pilih - pilih saja. Kategori Muamalat Tajuk Hukum Perniagaan Wang Asing forex Isu Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Syariah yang bersidang pada hari ini 11 Zulkaedah 1425 bersamaan 23 Disember 2004 buat kali ke 164 bersetuju bahawa hukum perniagaan wang asing adalah juga mengambil maklum wang telah lama berlaku dalam Ringgit Malaysia dalam Rial tujuan untuk menunaikan ibadah Hadschi untuk memenuhi keperluan Hajat, bukan untuk mencari keuntungan semata perniagaan mata wang boleh mengakibatkan keruntuhan nilai ekonomi yang diharuskan hanya untuk memenuhi Hajat semasa sahaja wang adalah keperluan ekonomi untuk Pembangunan Negara Baca 5657 Oleh Jawatankuasa Syariah Negeri Perak. Respons dr Ustaz Zamerey Zitat Waalaikumussalam, Saudara Taufic, Terima kasih kerana sudi bertanya Ada dua isu disini lam Semoga kita semua dijauhi dari rezeki yang haram dan syubhah Amin Grüße, Mohd Zamerey Abdul Razak, Leiter der Scharia. ada lagi Yang diskutieren isu ini sekadar berkongsi pendirian 1 Isu ini adalah Fiqh Muamalat 2 Forex Austausch hukumnya HARUS 2 Leverage Haram Atau Harus Bukan Sebab Perkataan Itu Leverage Tetapi Perlaksanaannya Bagi Yang Takass Akan Muffa Tuli Kata Leverage Itu Haram Sedangkan Amalan Leverage Bagi Setiap Broker Berbeza 3 Pelaksanaan Leverage Boleh Jadi Melalui Pinjaman Atau Gewinn teilen Dimana Broker sediakan dana dan kita adalah mudharib, atau mana-mana pelaksanaan leverage seperti yang diamalkan broker masing-masing 4 Andaikata kesemua unsur riba, maisir dan gharar dalam pelaksanaan Leverage di hapuskan, maka Hebelwirkung jadi harus Itu basicnya Perbincangan lebih Detail akan masuk kepada pelbagai jenis Isu dimana akan terdapat banyak isu khilafiah Disini memerlukan anda berijtihad dimana kedudukan und a setelah menguasai kesemua isu-isu khilafiah itu. Anonymous sagte ni pula mengenai Leverage, yg dijawab melalui email Waalaikumussalam wbt Lesen Sie mehr Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan Kepada ruangan forum ini Memang semalam ada persoalan tentang hebelung Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islam dan bukan perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan Terima kasih atas keperihatinan Saudara itu Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah, wie man mehr mit weniger sebagaimana berikut zu verdienen - Seychai contoh kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBP USD Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membeli menjual 1 lot GBP USD, sepatutnya pihak plattform akan memotong USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan Tetapi sekiranya Hebel, Plattform hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 Los tersebut ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak Plattform untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja Inilah yang dikatakan Hebel dan keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja Akaun mini ialah Anzahl der Beiträge akaun yang Kurang Dari USD50,000 Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50.000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang trader Yang paling penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modal pusingan yang Terdapat di dalam akaun mereka Sebagai contoh, sekiranya und a membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun hebel yang und a perlohi dari pihak plattform dan kerugian anda sama sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang undeinem laburkan dengan ini Hebel tidak Menjadi halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak Plattform dengan harga yan Lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modal yang kecil mini akaun iaitu akaun yang yang Modalnya kurang dari USD50,000 Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang hebel yang timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leverage itu sendiri Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil ma aani Pengajaran Hukum bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran hukum diambil dari cara perlaksanaannya Sekian Wassalam Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat Syar ie Shar ie Berater KODANA Berhad. FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS FOREX Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama Indonesien nein 28 DSN - MUI III 2002, Tentang Jual Beli Mata Uang Al-Schal Menimbang ein Bahwa Dalal Sejumlah Kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang al-sharf, baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis b Bahwa dalam urf Tijari tradisi perdagangan transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandang ajaran Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain c Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman Meningat Firman Allah, QS Al-Baqarah 2 275 Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba Hadis nabi riwayat al-baihaqi dan Ibnu Majah dari Abu Sa id al-Khudri Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan antara Kedua belah pihak HR al-baihaqi dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa i, dan Ibn Majah, Dengan teks Muslim Dari Ubadah bin Shamit, Nabi sah Bersabda Juallah emas dengan emas, Perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya ir dengan kuri, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam denga syarat harus sama dan sejenis serta secara tunai Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasa i , Abu Daud, Ibnu Majah, Dan Ahmad, Dari Umar bin Khattab, Nabi sah Bersabda Jual-Beli emas dengan perak adalah riba kecuali dilakukan secara tunai Hadis Nabi riwayat Muslim Dari Abu Sa id al-Khudri, Nabi sah Bersabda Janganlah kamu menjual emas dengan Emas kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai Hadis Nabi riwayat Muslim dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam Rasulullah sah melarang menjual perak dengan emas secara piutang tidak tunai Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali Syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram Ijma Ulama sepakat ijma bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu Memperhatikan 1 Surat dari pimpinah Einheit Usaha Syariah Bank BNI nein UUS 2 878 2 Pendapat Peserta Rapat Pleno Dewan Syari ah Nasional pada Hari Kamis , Tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002 MEMUTUSKAN Dewan Syari ah Nasional Menetapkan FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF Pertama Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut untuk spekulasi untung-untungan kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga Simpanan transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai at-taqabudh berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar kurs yang berlaku pada saat transaksi dan secara tunai Kedua Jenis-jenis transaksi Valuta Asing SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta asing Untuk penyerahan pada saat itu über die Theke atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional VORWÄRTS, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang Nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2 24 jam sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan muwa adah dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu Sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk vorwärts vereinbarung untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari lil hajah SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga vorwärts Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi OPTION yaitu Kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak Harus dilakukan atas sejumlah Einheit valuta Asing pada harga dan jangka Waktu atau tanggal akhir tertentu Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi Ketiga Fatwa ini berlaku Sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan Jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya Ditetapkan di Jakarta Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M DEWAN SYARI AH NASIONAL MAJELIS ULAMA INDONESIEN. Soalan Salam ustaz Saya nak tanya, perniagaan menukar mata wang asing yang dilakukan dalam Internet Maca forex adakah halal disisi agama. Saya belum mengkaji tentang FOREX Jadi tidak dapat saya memberi jawapan yang spesifik sama ada harus atau tidak Namun sebagai panduan untuk melabur, saudara hendaklah mengambil perhatian hal hal hal hal hal halber berikut.1 Jika urus-niaga mata wang yang dijalankan sebagaimana Yang didakwa dalam FOREX itu, ia wajib mematuhi syarat-syarat pertukaran matawang yang ditetapkan Syarak, iaitu a Sekiranya pertukaran dengan yang sama jenis seperti RM Ringgit Malaysia dengan RM Ringgit Malaysia, wajib sama kadarnya dan wajib berlaku penyerahan secara tunai ketika akad dari kedua-dua Pihak penjual dan pembeli. b Sekiranya pertukaran dengan jenis yang tidak sama seperti RM Ringgit Malaysia dengan USD Dolar Amerika, maka diharuskan berlaku perbezaan kadar tetapi wajib berlaku penyerahan secara tunai ketika aqad, yakni tidak harus ditangguhkan pembayaran dari mana-mana pihak. c Jika penjual Dan pembeli berpisah tanpa menyerahkan tukaran wang masing-masing atau salah seorang dari mereka tidak menyerahnya, maka jual-beli matawang itu dikira batal atau tidak sah Ini kerana berlaku tukaran secara tunai adalah antara syarat terpenting dalam als-sarf pertukaran matawang dalam Syari am Islam Menurut Imam Ibnu al-Munzir Sekelian ulamak telah ijmak sepakat bahawa dua orang yang melakukan akad pertukaran matawang, jika mereka berpisah sebelum saling menerima wang pertukaran masing-masing, maka akad pertukaran itu adalah fasid batal, tidak sah Ijmak ini berdalilkan hadis Nabi sah Pertukaran emas dengan Emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam, hendaklah sama timbangan dan sukatannya dan hendaklah timbal-terima yakni tunai Jika berlainan jenis, maka berjual-belilah mengikut yang kamu sukai dengan syarat timbal-terima tunai HR Imam Muslim Dari Ubadah bin So ra Emas Dan Perak Adalah Matawang Yang Digunakan Zaman Dahulu Sekarang Ini, ia Diambil-Alih Oleh Wang-Wang Kertas Kerana Itu, Para ulamak Meletakkan Hukum Wang Kertas Menyamai Hukum Emas Dan Perak Dalam Marasah Pertukaran, Kewajipan Zakat, Permodalan Dan sebagainya.2 Jika ia berkait dengan pelaburan, hendaklah diperhatikan akad pelaburan yang Mana digunakan mengikut Syarak mudarabahkah, musyarakahkah atau Verschiedenes Juga Perlu diperhatikan adakah sistem pelaburan itu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan Syarak mengikut jenis pelaburan tadi Satu lagi, ke mana modal Akan dilaburkan juga Perlu diperhatikan jika wang pelaburan disalurkan kepada perniagaan pengeluaran yang haram perniagaan arak, judi dan sebagainya haramlah kita melibatkan diri dalam pelaburan tersebut walaupun akad mudarabah yang digunakan Firman Allah dan janganlah kamu saling bantu-membantu dalam dosa dan pelanggaran Syari bei Allah.3 Jika keuntungan melalui Perniagaan hendaklah dipastikan perniagaan memenuhi syarat-syarat jual-beli mengikut Islam dan bebas dari segala unsur-unsur yang dilarang Syari at. Untuk selamat, seboleh-bolehnya seorang moslems jangan menceburi satu pelaburan melainkan setelah jelas kedudukannya dari sudut Syari bei sama ada dengan bertanya alim - ulamak, merujuk Panel Syari ah atau sebagainya Sebaik-baiknya, utamakan pelaburan dalam Syarikat Muslim kerana ia sedikit-sebanyak memberi sumbangan memartabatkan ekonomi Ummah Biar Untung Sederhana, tetapi hati Tenang menikmati yang halal berbanding Untung banyak tetapi hati sentiasa dihantui keraguan. Posted von Ustaz AHMAD ADNAN FADZIL. Pandangan Professor Kewangan Islam Saudara i, Kalau Kita Mengkaji Banyak Pandangan Dari Pakar-Pakar Kewangan Islam Yang Terlibat Langsung Dengan Kewangan Islam Dan Pernah Mentang Kerta Kerja Di Forum Kewangan Islam Majoriti Bersetuju Menyatakan Hebel Adalah Harus Zulässige Seperti Kata Professor Humayon Dar, Managing Director von Dar Al Istithmar in London untersucht die Shari ah Aspekte der aufstrebenden islamischen Hedgefonds Shari ah hat keine Probleme mit Hebelwirkung, solange es durch islamische Schulden erreicht wird Leverage ist kein Shari ah Sorge, sondern es ist ein wirtschaftliches Problem Rujuk Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh hebel dalam akaun islamik leverage yang dikenakan tidak dikenakan sebarang interesse zinsfrei juga kalau kita über Nacht pun tidak ada apa-apa interesse berbanding konventionelle dikenakan interesse kalau über Nacht Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg Mahir dan terlibat secara langsung dalam kewangan islam Bukan sekadar merujuk seorang Kemudian buat hukum tanpa perbincangan.

No comments:

Post a Comment